reklama

Čím učaroval Choč P. O. Hviezdoslavovi?

Pretože bol básnik a dokázal citlivo vnímať dojímavú nádheru prírodných scenérii, ktorá ho obklopovala? Pretože sa na jeho vrchol díval už z kolísky - z rodného mestečka Vyšného Kubína, ktorý sa rozprestiera priamo pod ním a sprevádzal ho ako strážca každým dňom jeho detstva?

Písmo: A- | A+
Obrázok blogu


Na čelo, Choču, stužkou pripäl som
ti srdca svojho zaslzenú túhu,
a jak som jachal k tebe návratom,
na ligotnú sa menila mi dúhu:
v radosti rumeň, v blankyt dôvery,
v nádeje zeleň, na úspechu zlato,
fialu miery, keď sa zvečerí...
I na obraz jak v barvách nádhery
som neprestajne cestou patril na to.

Obrázok blogu

Do sedla Poľana sme vystúpili po modrom chodníku z Valaskej Dubovej. Je to najmenej náročný výstup zo štyroch možných. Zložili sme sa pri mohutnom starom smreku, ktorý možno pamätal ešte aj P.O. Hviezdoslava. Deň voňal kosodrevinou a šikmé slnečné lúče neposedne šantili medzi suchou trávou. Myšlienky sa čírili a naše duše sa stávali ľahkými pierkami.
Keď som po dlhej dobe (kvôli úrazu som celé leto iba zdola mohla pozerať na vrcholky hôr) opäť stála na nepravidelnej pyramíde (1607 m n.m) a dookola, na ktorúkoľvek stranu som videla v nebeskej modrej línie a krivky pohorí Malej a Veľkej Fatry, Oravskej Magury, a v diaľke Západné a Nízke Tatry ... a medzi nimi, v dolinách farbisté mozaiky mestečiek a dediniek, svetlé tenké nitky kľukatých chodníkov, zrúcaninu Liptovského hradu, Tupú a Ostrú skalu, ligotavé zrkadlo Liptovskej Mary začala som rozumieť:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Na tebe stanúc, našiel som sa, chápal:
v ten čas sa pustil cit môj v samotok
ni med, a duša rozbreskla sa svitom
Ty svoju kvetnu skladals´vo vienok,
Ja v pieseň lásky perly myšlienok...
A bol som šťastný, veľmi šťastný pritom!

Obrázok blogu



Veru, Choč vrástol natrvalo do mnohých sŕdc, nielen do toho básnického Hviezdoslavovho...



Anna Moravčíková

Anna Moravčíková

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Vždy viem nájsť priestor, kde môžem slobodne lietať a byť šťastná. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáDnes je opäť krásny deňPríroda chrámom jeKvety jabloníPoslovia radosti a svetlaFacilis descensus averniNeberme to až tak vážne!Mýtické bytosti a tvoryPostrehyOpýtaj sa detí

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu